De labyrintrenner - James Dashner

Wanneer de zestienjarige Thomas ontwaakt in een lift, herinnert hij zich niets meer van zijn verleden. Hij belandt in een labyrint waar een groep jongens probeert te overleven. Iedereen heeft hetzelfde verhaal, niemand herinnert zich iets. Maar Thomas laat zich niet ontmoedigen. Hij sluit zich al snel aan bij de Renners. Zij hebben de taak een weg uit het labyrint te vinden. Het lijkt alsof Thomas geboren was om een Renner te zijn en al snel wordt hij leider. Maar er gebeuren duistere zaken in het labyrint en al snel vallen er slachtoffers. Daarbovenop arriveert Teresa, het enige meisje ooit, in de Laar. De toestand verslechtert, de tijd geraakt op. Zal Thomas de groep naar buiten kunnen leiden? En tegen welke prijs?

Waar en wanneer

Het verhaal speelt zich grotendeels af in een labyrint, eigendom van de organisatie WICKED. Dat labyrint is gelegen in de staat Colorado, vlakbij de hoofdstad Denver. Hoewel de geografische locatie overeenstemt met die op onze aarde, bevinden we ons niet in dezelfde wereld. De apocalyptische wereld uit het boek is nameijk aan het vergaan door een epidemie. Verder vinden de gebeurtenissen plaats in het heden.

 

Hoofdthema

Moed en avontuur, staan centraal in het verhaal. De lezer krijgt het gevoel dat het onmogelijke te verwezenlijken valt, want dat is net was Thomas doet.

Verder in de trilogie komt het typische moraliserende aspect van de young adult sciencefictionroman meer aan bod, maar ook in dit eerste deel kunnen we al spreken van het aankaarten van maatschappelijke problematiek. De lezer wordt gewaarschuwd: men moet iedereen gelijk behandelen en democratisch te werk gaan. Zo geraakten de jongens namelijk uit het labyrint. Doen we dit niet? Dan komt de hedendaagse mens in de problemen en zal het onze wereld slecht vergaan.

 

Appreciatie

Dit is een voorbeeld van young adult sciencefiction, een genre dat de laatste jaren alleen maar groeit aan populariteit. In vergelijking met andere romans uit dit genre, vond ik dit boek zeker geen topper. De verhaallijn is origineel, maar mocht gedetailleerder uitgewerkt worden. Het boek is geschreven in een heel toegankelijke stijl, wat het voor mij soms te eenvoudig maakt. De lezer wordt niet uitgedaagd doorheen het boek. Het grote mysterie bestaat eruit of de jongens zullen ontsnappen, en dit is dan al vrij voorspelbaar. Misschien komt het net door de vele actuele succesromans zoals De Hongerspelen (Suzanne Collins) en Inwijding (Veronica Roth) waarmee dit boek moet concurreren. Ik zou dit boek niet opnieuw lezen, hoewel ik meestal een fan ben van het genre.

Chambers

- Waar vindt het verhaal plaats? Maakt dit uit? Heeft het labyrint invloed op de verhaallijn?

Het verhaal vindt plaats in de Laar in het labyrint. De Laar is de grasweide waar de jongens overleven. Deze weide is wel belangrijk omdat de jongens groenten telen en dergelijke, maar bepaalt toch niet bijzonder veel in het verhaal. Het labyrint daarentegen, is cruciaal. Wanneer het labyrint er niet is, hoeven de jongens niet te ontsnappen en zouden ze in de eerste plaats ook nooit in het experiment geplaats zijn. Het labyrint is dus zowel voor het begin, als voor het einde van dit boek, noodzakelijk.

- Zijn je dingen opgevallen als je kijkt naar de taal in het boek, bepaalde woorden of uitdrukkingen die je vreemd vond? Hoe noemen ze 'een jongen' in de Laar? Denk jij dat er een functie verbonden is met deze taal?

Een 'shank' is een jongen. Het dialect dat de jongens ontwikkeld hebben is uniek voor de Laar. De lezer kent de woorden niet, maar leert ze begrijpen door middel van de context. De vreemde taal zorgt ervoor dat de lezer, aan het begin van het boek, net zo in de war is als Thomas, die voor het eerst de Laar betreed.

- Heb je andere boeken gelezen die hierop lijken? Verhalen die zich bijvoorbeeld ook in een andere wereld afspelen en waarin het hoofdpersonage moet zien te overleven. Wat zijn andere overeenkomsten/verschillen?

Ja: 'De Hongerspelen', 'Inwijding'... Andere overeenkomsten: adolescenten als hoofdpersonages, spannende verhaallijn, wrede wereld...

 

Narratologisch aspect: vertelperspectief

We kunnen bij dit boek spreken van een externe heterodiëgetische verteller, aangezien de verteller zich buiten de vertelde wereld bevindt en zelf geen rol speelt in het verhaal. Wanneer we dan kijken naar het vertelperspectief, merken we dat alles vanuit Thomas’ perspectief geschreven is. Hij wordt wel steeds ‘Thomas’ of ‘hij’ genoemd, maar we krijgen alle informatie via zijn ervaringen. De personages worden opgebouwd door de conversaties die Thomas met hen voert. We hebben dus een enkelvoudig personaal verhaal met een personale verteller. Dit is bijzonder, want meestal maken auteurs de combinatie externe heterodiëgetische verteller – auctoriale verteller.

 

naar

Dashner, J. (2010). De labyrintrenner. Amsterdam: Querido, Singel Uitgeverijen.