"Zoveel boeken, zo weinig tijd" Frank Zappa
City Lights - Charles Chaplin (1931)

A basisconflict
- Alles opgeven voor een passie, sociale welbevinden
Charlie doet alles voor het bloemenmeisje: hij gaat boksen voor haar, geeft haar het weinige geld dat hij heeft...
- Obstakels in de liefde, verliefdheid/sociale conventies
Obstakels: de blindheid van het bloemenmeisje, Charlies armoede en sociale stand, Charlies tijd in de gevangenis...
B verhaalopbouw
De sujet en de fabel komen sterk overeen. De gebeurtenissen volgen elkaar chronologisch op. Dit weten we door de tijdskenmerken die tussendoor aangegeven worden: ‘Afternoon’, ‘Evening’… .
==> We kunnen hier spreken van een chronologisch-successief of continu verhaal.
Alles wordt verteld vanaf het begin, we kunnen dus spreken van een ab ovo. De kijker krijgt uiteindelijk antwoord op al zijn vragen:
- “Gaat het bloemenmeisje genezen worden?”
- “Komen Charlie en zij dan toch samen?"
Bijgevolg hebben we te maken met een gesloten einde. Er valt niet meer veel te gissen.
Het verhaal is cyclisch opgebouwd.
De sjofele straatloper Charlie ontmoet het blinde bloemenmeisje en wordt verliefd. Na tal van gebeurtenissen belandt hij in de gevangenis en is hij terug bij af. Op het einde komt Charlie, eindelijk terug op vrije voeten, het genezen bloemenmeisje terug tegen en komen ze dan toch samen.
C motieven
Verhaal- of gebonden motief
- het redden van de rijke man (dynamisch)
- het kopen van de witte roos (dynamisch)
Leidmotief
- het zwaaien met de bolhoed benadrukt het vriendelijke karakter van Charlie
- de witte roos van het meisje benadrukt zijn liefde voor haar
Abstract motief
toeval, doorzettingsvermogen, impulsiviteit, naïviteit, liefde, loyaliteit
Grondmotief
Het tot het uiterste gaan voor een passie (de liefde), zonder de dingen te overdenken (impulsief handelen).
D (twee) personages
1. Charles Chaplin, protagonist (De film bevat geen namen. Ik gebruik voor de handigheid zijn echte naam Charles Chaplin.)
- Chaplin is een flat character, zelfs bijna een type. Hij is goedlachs, loyaal, naïef, roekeloos, vriendelijk… Zijn klungeligheid wordt extra in de verf gezet, hieruit zou ook enige ‘domheid’ afgeleid kunnen worden. Of hij over de dingen nadenkt is niet duidelijk, men krijgt enkel een (vaag) beeld door zijn acties, over zijn emoties weten we niet heel veel, buiten zijn grote liefde voor het bloemenmeisje.
- Hij wordt verliefd en heeft een doel voor ogen. Charles is dus een dynamisch personage, hij wordt veranderd door die liefde.
- Uiterlijk: Charlie is klein, heeft korte, zwarte krullen en een snor. Hij draagt, zoals de meeste mensen in het begin van de 20e
eeuw, een donker kostuum, bolhoed en wandelstok. Charlie straatarm, maar daardoor zeker niet minder gelukkig.
- Dit personage kan beschouwd worden als een held, ook al doemt hij vaak in zijn opzet. Charlie blijft proberen geld voor het bloemenmeisje te verdienen.
2. De zatte miljonair, antagonist
- Hij is een flat character en een statisch personage. Elke dag ziet er voor hem hetzelfde uit: hij staat nuchter op, gaat naar zijn werk, bezat zich en brengt de rest van de avond door met Charlie. De miljonair reist naar Europa, maar komt onveranderd terug. Hij maakt geen enkele
ontwikkeling door.
- Uiterlijk: de miljonair draagt ook steeds een pak, bolhoed en wandelstok, alhoewel dat van hem er een stuk netter uitziet dan het sjofele pak van Charlie. Hij is ook groter en zwaarder van gestalte.
- Hij is enkel vriendelijk tegen Charlie wanneer hij zat is. Tegen zijn butlers is hij steeds onvriendelijk. Zijn vrouw verliet hem, hierdoor kampt hij met zelfmoordneigingen. De miljonair lost zijn problemen niet op en handelt impulsief. Hij neemt zijn toevlucht tot alcohol. De miljonair is dus een antiheld.
E een aspect van de tijd
Het vertelritme ligt erg hoog. De film duurt maar 82 minuten, maar bevat 25 scènes. Bijvoorbeeld wanneer Charlie de gevangenis in moet, is hij de volgende scène er al meteen uit. De vertelde tijd is dus aanzienlijk groter dan de verteltijd.
==> tijdversnelling of samenvatting, hoog tempo
F een aspect van de ruimte
Geografische ruimte
onbekend
Sociale ruimte
Net als Charlie is het bloemenmeisje arm. Zij woont samen met haar oma in een afgelegen wijk en kan nog net de touwtjes aan elkaar knopen door bloemen te verkopen. Charlie daarentegen leeft op straat. De dronken miljonair leeft in het mooie deel van de stad, in een villa met butlers en een Rolls-Royce. Hij gaat naar feestjes en beweegt zich in de hogere klasse van de maatschappij.
Couleur locale
We kunnen aan de ruimte, de auto’s en de figuranten (kledij) merken dat het verhaal zich in de 20e eeuw afspeelt. De film is ook nog in het zwart-wit, wat ook weer duidt op een oudere tijd.
G twee genrekenmerken
City Lights is een stomme film, dat wil zeggen dat er niet in gepraat wordt. Wat erg bijzonder is, is dat in 1931 reeds twee jaar de technologie bestond om films met geluid te maken. Chaplin besloot echter dat hij toch nog een stomme film wou maken.
Het is moeilijk deze film in een genre te plaatsen, aangezien er reeds veel veranderd is in de filmindustrie. Voor mij sluit deze film dan nog het beste aan bij de romantische komedies. Wat heel typisch is voor dit genre, is dat twee mensen elkaar ontmoeten en ondanks hun aantrekkingskracht, toch niet meteen een relatie krijgen. Ze moeten samen heel wat obstakels overwinnen. Die obstakels worden in City Lights heel vaak 'grappig' weergegeven. Vooral Chaplins onhandigheden maken dit werk een komedie, we zouden dit bijna slapstick kunnen noemen.