Star Wars Episode IV A new hope
1. Bron
Kurtz, G. (Prod.) en Lucas, G. (Reg.). (1977). Star Wars Episode IV A new hope. Verenigde Staten: 20th Century Fox.
2. Plot
In het Galactische rijk heeft Darth Sidious en zijn aanhangers de Jedi’s uitgeroeid en de macht gegrepen. Zij willen de planeet vernietigen door een ruimtestation te bouwen. Een groep rebellen, waaronder prinses Leia, steelt de bouwplannen om de aanval te voorkomen. Darth Sidious’ troepen houden hen onderweg tegen, maar de prinses slaagt erin Obi-Wan Kenobi via robots te contacteren.
Luke Skywalker krijgt de robots in handen en ontvangt een deel van het bericht. Hij gelooft al van Obi-Wan-Kenobi gehoord te hebben en gaat naar hem op zoek. In de tussentijd vallen de vijandelijke troepen het dorp aan; er blijft niets van over. Luke besluit Obi-Wan te helpen bij zijn missie: prinses Leah bevrijden.
3. Typische film
Lucas’ debuutfilm THX 1138 behoort eveneens tot het genre sciencefiction. Zo speelt de film zich af in een ondergrondse stad op onze aarde. De maatschappij waarin het hoofdpersonage leeft, verschilt grondig van het onze. Zo heeft men robots ontwikkeld en alledaagse zaken geautomatiseerd. Verder
Zijn tweede film, die voor Lucas’ doorbraak zorgde, is een komedie. In American Graffiti worden vier vrienden, die gaan studeren, gevolgd doorheen hun laatste nacht samen. De film won talloze prijzen, waaronder Golden Globes, en werd genomineerd voor vijf Oscars. American Graffiti maakte Star Wars financieel mogelijk.
Verder heeft hij samen met Steven Spielberg voor een aantal Indiana Jones-films gezorgd. Ook hier wordt er veel aandacht besteed aan spanning en humor.
George Lucas bracht zes films, twee series en een kortfilm uit in thema van Star Wars. Hij startte al aan het begin van zijn carrière met het schrijven van zijn script. Hij verkocht zijn bedrijf Lucasfilm Ltd., inclusief Pixar Studios, aan Disney.
4. 3 voorbeelden van betekenisvolle of symbolische beeldcompositie
A) Panoramashot (establishing shot): openingsshot, geeft de ruimte (letterlijk) in zijn totaliteit weer. De planeten en ruimteschepen zijn minuscuul/nog niet zichtbaar.

B) Symboliek a.h.v. compositie: kleur
- De slechte personages dragen wit of zwart. Deze kleuren geven de hardheid, extremiteit en onmenselijkheid weer.
- De goede personages dragen aardekleuren: bruin, beige, oranje… Deze kleuren geven de zachtheid en menselijkheid weer. De kleuren tonen aan dat de personages maar gewone mensen (als jij en ik) zijn.

C) Kikvorsperspectief: Hierdoor lijkt het vijandige schip nog groter en imposanter. De achtervolging wordt heel spannend weergegeven. Het ruimteschip lijkt bijna over de kijker te zweven.

5. Personages, dramatisch doel en conflicten
Protagonist
Luke Skywalker is een gewone, onschuldige jongen die zijn nonkel helpt bij het repareren van drones en robots. Hij heeft zijn vader nooit gekend. Na het bekijken van prinses Leah’s bericht, besluit hij haar te helpen. Luke draagt zijn normen en waarden hoog in het vaandel. Hij is een dynamisch personage en ontwikkelt zichzelf doorheen het verhaal, met Obi-Wan-Kenobi als leermeester.
Antagonisten
Prinses Leah Organa is een held. Zij is idealistisch en zet zich in voor de vrijheid van de galaxie. Zij leidt het rebellenleger en stal de plannen voor een vijandige aanval. Zij is een uitgediept (en dynamisch) personage. Ze is koppig en vertrouwt enkel Obi-Wan-Kenobi. Op het einde bouwt ze een vriendschap op met Luke en diens kompanen.
Darth Vader is een tiran. Hij is een vlak personage waar je enkel slechts van kan verwachten. Hij is een echte ‘villain’.
Dramatisch doel
In het algemeen: De prinses bevrijden en het rebellenleger helpen vechten tegen de vijandige macht en de stormtroopers.
Luke: zichzelf ontwikkelen
Conflicten
Inner conflict: Luke is eigenlijk niet tevreden met het leven op het platteland, maar hij is zijn nonkel erg dankbaar en kent bovendien geen leven in andere omstandigheden. Wat moet hij met zijn leven beginnen als zijn enige familie vermoord wordt?
Personal conflict: De piloot wil de missie opgeven en vecht enkel omwille van de beloning. Luke beschouwt hem als een vriend, maar kan de rebellen niet in de steek laten.
Extrapersonal conflict: Er is een probleem met de motor van het ruimteschip. Ze worden aangetrokken (magnetisch veld) door het grote vijandige schip en kunnen geen andere richting uit.
6. 3 camerabewegingen die je zijn opgevallen (met betekenis)
A) Inzoomen: De film draait om dit moment. Leah stuurt een boodschap naar Obi-Wan-Kenobi. Het is cruciaal voor de verhaallijn dat de kijker dit opmerkt. Alle andere gebeurtenissen zijn immers gevolgen van dit moment. De close-up maakt deze gebeurtenis duidelijker voor de kijkers.



B) Tracking shot: Luke vliegt snel terug naar zijn dorp. Hij is er immers achter dat de vijand de robots gevolgd heeft naar het dorp en heel wat schade kan aanrichten.
Kijk naar het grasveld op de achtergrond voor verschillen tussen de foto's.



C) Lift/tracking shot: Luke en Leah zijn ingesloten. Terwijl Leah schiet, haalt Luke een touw tevoorschijn. De kijker krijgt al een vermoeden over wat er te gebeuren staat. Dan maakt Luke het touw vast en springen hij en Leah samen naar de overkant.




