Monika Feth - De aardbeienplukker

(B4)
 

Korte samenvatting

Jette, Caro en Merle zijn niet alleen kotgenoten, maar ook beste vriendinnen. Wanneer Caro weer eens de ware ontmoet heeft, begint ze zich vreemd te gedragen. De meisjes zien of horen hem nooit. Dan wordt Caro vermoord. Merle en Jette zijn ontroostbaar. Vooral Jette kan het voorval niet laten rusten. Op de begrafenis zweert ze Caro te wreken en de dader op te sporen. Maar is dat wel zo’n goed idee?

 

Ontwerp

Ik koos voor dezelfde titel aangezien die sowieso al ietwat misleidend is. Bij ‘de aardbeienplukker’ verwacht je een verhaal over een zomerliefde of toch op zijn minst een ontspannend vertelsel. Ook de aardbeien onderaan de cover dragen bij tot het maskeren van de thriller.

Verder heb ik geprobeerd de ‘driehoeksverhouding’ tussen Jette, Caro en de moordenaar Georg proberen weer te geven. Jette is het meisje rechts in de tekening. Zij staat iets verder weg van Georg, maar toch dichtbij (romantische relatie). Achter hem zal ze uiteindelijk Caro ontdekken, zijn slachtoffer.

De kettinkjes rond de halzen van de meisjes staan voor het feit dat ze beiden slachtoffer werden van de moordenaar. Dat was namelijk zijn handtekening.

De windmolen duidt op het terugkerende aspect van Jettes moeder Imke, die de zaak mee oplost.

Ik heb er bewust voor een sobere kaft gekozen. Het is de bedoeling dat de lezers na het lezen van verhaal pas begrijpen waarom de cover zo ontworpen is.

 

Achterflap

Jette, Caro en Merle zijn niet alleen kotgenoten, maar ook beste vriendinnen. Merle is wat je een echte dierenactiviste kan noemen en Caro is het schoolvoorbeeld van een knap, losbandig meisje. De vriendinnen kijken dan ook niet vreemd op wanneer Caro weer eens de ware ontmoet heeft. Tot ze zich vreemd begint te gedragen. Merle en Jetten krijgen die geheimzinnige vriend maar niet te zien. Dan wordt Caro vermoord. Merle en Jette zijn ontroostbaar. Vooral Jette kan het voorval niet laten rusten. Op de begrafenis zweert ze Caro te wreken en de dader op te sporen. Maar is dat wel zo’n goed idee?

 

Feth, M. (2005). De aardbeienplukker. Hasselt: Clavis.

 
 

oorspronkelijke cover

nieuwe cover

Evaluatie

als lezer, leerling

Het is een creatieve opdracht die veel beweegruimte creëert. Leerlingen zouden deze kaft zelfs met grafische programma’s op de computer kunnen ontwerpen. Het is vaak wel moeilijk om een korte inhoud voor een boek te schrijven, als je het verhaal net hebt gelezen. Alles lijkt zo belangrijk. 10 lijnen zijn vaak niet voldoende voor leerlingen, omdat ze meer dan alleen de essentiële informatie willen verwerken in de tekst.

 

als leerkracht

Het gevaar in deze opdracht schuilt erin dat leerlingen meer belang zullen hechten aan het ontwerpen van de kaft, dan aan het motiveren van hun ontwerp (wat didactisch gezien belangrijker is!). Ook het schrijven van de tekst op de achterflap kan op die manier ‘verwaarloosd’ worden. Het is wel leuk om te zien hoe de leerlingen zich bepaalde zaken uit het verhaal voorstellen. Dit verschilt vaak erg van het beeld dat je als leerkracht hebt van een boek. Voor minder creatieve leerlingen is deze opdracht niet geschikt.